organisation: Jazz in Thals
location: Café Brigand

artist: Bram Weijters
artist: Chad McCullough

© Rootsville 2017

review & photo: Freddie

Op deze dinsdagavond mochten die van de organisatie van 'Jazz in Thals' 2x het glas heffen. De 1ste maal was omdat ze naast hun zeer succesvolle 'kroegen-festival', dat dit jaar zal plaatsvinden op pinksterzondag 4 juni, nu ook enkele concerten zouden gaan organiseren. Onder de noemer 'Jazz in Thals Sessions' werd het gekende café Brigand omgedoopt tot volwaardige jazzclub. Niet al te moeilijk want de beheerders van dit etablissement, Leo & Paul, zijn ook verbonden aan 'Jazz in Thals' en ademen daardoor ook jazz uit.

Naast deze 2 kroegbazen zijn er natuurlijk ook Andres Liefsoens, Birger Embrechts, Jan Goosens en Jochen Van Laere die aansprakelijk mogen worden gesteld dat de pinksterzondag in Her'ntals nooit meer hetzelfde zal zijn. De 2de keer dat we met z'n allen 'proost' mogen zeggen is omdat hier vanavond het gans programma van 'Jazz in Thals 2017' zijn onthulling zal kennen. Een affiche die de jazz liefhebbers moet doen likkebaarden, met namen als Jef Neve (solo), Frank De Ruyter en zijn P.Funk Express, Bart Defoort Quintet, David Thomaere Trio, Dervish met Antion Thijs, de Belgische jazzband 'Rebirth Collective' met onder meer Carlo Nardozza en Ewout Pierreux, cool jazz met het Jan Muës Quartet, electrojazz met 'Zygomatik' met daarin o.a. Piet Verbist en Bram Weijters en last but not least Andres Liefsoens die met zijn 'Cal Tjader Project' een homage zal opdragen aan deze Latin jazz legende.

Belangrijk: ook al is dit in eerste instantie een gratis festival toch is het aangeraden om een plaatsje te reserveren voor het concert van Jeff Neve Solo, welk je kan doen op hun website.

Voor de eerste 'Jazz in Thals Session' moest de organisatie dus op zoek naar een gepaste opener. Een Quartet waarmee je al onmiddellijk naar buiten kon mee komen om zo dit nieuw initiatief leven in te blazen. Oscar Peterson (1925-2007), Clifford Brown (1930-1956), Art Blakey (1919-1990) en Scott LaFaro (1936-1961) waren niet vrij omdat die hierboven reeds geboekt waren voor de 'Jazz in Heaven Sessions'. Om aan de kwaliteit geen afbreuk hoeven te doen werd er een beroep gedaan op het Bram Weijters & Chad McCullough Quartet.

Bram Weijters is één van onze jonge Belgische jazzpianisten die al lang zijn kunnen heeft bewezen. Bram speelt in diverse formaties maar natuurlijk ook met zijn eigen Quartet dat bestaat uit Lionel Beuvens aan de drums, Piet Verbist op de contrabas en nu als het Bram Weijters-Chad McCullough Quartet zal aantreden. Er is al een tijd een nauwe band tussen Bram en Chad en daardoor is deze trompettist vanavond van 'corvee' en is dit de line-up voor een heerlijke jazz-avond in Café Brigand te Herentals.

De 'MC' van dienst voor vanavond was Jochen Van Laere die op gevatte wijze een mini-interview wist af te nemen van Bram en Chad. Uit deze vlotte babbel konden we ontleden dat de samenwerking tussen Bram en Chad ontstaan is op een samenkomst in Canada. Of dit een workshop was met betrekking tot jazz of ging over de kennis van het lokale bier is op het eerste zicht nog niet zo verhelderend te noemen ;-). Wat we wel met zekerheid kunnen stellen is dat voor Chad McCullough 'the wright note' zijn favoriet is.

Met deze twee uitstekende componisten in de rangen is het logisch dat eigen werk het voorplan zal trekken in dit aangenaam gevuld 'Café Brigand' waaruit we kunnen vaststellen dat Jazz hier leeft. Openen doen ze met 'Billions' een nummer uit het in 2015 uitgebrachte album 'Abstract Quantities'. ook 'Mr.Rubato' en 'Glorious Traffic Jam' komen uit dit album waarbij Bram voor dit laatste nummer zijn ervaringen op de Brusselse ring probeert te verduidelijken al huist er in dit nummer minder chaos dan op onze wegen.

Na de ballad 'Hesitation' gaan we met het zeer uptempo 'Speedin'' richting einde van het eerste gedeelte waardoor iedereen de tijd krijgt voor een babbel met deze muzikanten en om via het gebruikelijke kanaal een CeeDee'ke aan te schaffen. Dat het voor een pianist als Bram en zeker ook voor de aanwezigen een hemelsbreed verschil uit maakt of we een piano of een 'plastic' keyboard kunnen horen wordt hier door Bram aan de vleugel nog maar eens benadrukt.

Bram Weijters en Chad McCullough gaan ook de hort op als duo, conclusion...any wich way you want it. Door de diverse solomomenten tijdens de nummers kunnen ook Lionel en Piet als ritme sectie meer dan voldoende in de spotlights komen te staan. Als duo brengen Bram en Chad ook nog 'Different But The Same' en na 'Acceptance or Denial' mag je gerust van ons aannemen dat dit meer dan een succesvolle start is van deze 'Jazz in Thals Sessions'. Who's next?

more and larger pics on